ABS Fren Sistemi

ABS (Anti Blokaj Sistemi) Nedir?

ABS fren sistremi tekerleklerde bulunan 4 tekerlek hız algılama sensörü, tekerlek içine yerleştirilen 4 hız algılama dişlisi, yine 4 tekerlek için birer tane ABS valfi ve kontrol ünitesinden oluşur. Tekerlekler döndüğünde içerlerine yerleştirilen hız dişlileride dönecektir. Dönene hız dişlilerine karşılık gelen sensörler ise bu diş sayılarını algılayıp elektronik kontrol ünitesine tekerleklerin hızını bildireceklerdir. Frenleme sırasında tekerlek hızlarında tolerans dışında bir fark olursa, kontrol ünitesi daha fazla yavaşlayan tekerleğe giden fren kuvvetini o tekerleğin ABS valfine sinyal göndererek kesecektir. Böylelikle sürüş güvenliğini artırmaktadır. Adından da anlaşılacağı gibi ABS tekerleklerin blokajını yani kilitlenmesini önler.

Fren srasında tekerleklerin kilitlenmesinin üç önemli sakıncası vardır:

Kilitlenen tekerlek yanal kuvvet taşıyamaz. Kilitlenen tekerlek arka dingildeyse aracın arkası savrulur. Ön tekerlekler kilitlenirse direksiyon hakimiyeti ortadan kalkar.

Kilitlenen tekerlek fren mesafesini uzatır. Kuru asfaltta kilitlenen tekerlek fren mesafesini %25-30 arttırır. Islak asfaltta kilitlenen tekerlek fren mesafesini %50-60 artırır.

Kilitlenen tekerlek lastikleri erken aşınır. Kilitlenen lastikteki aşınma o kadar fazla olur ki, "topallama" ya sebebiyet verir. Topallayan tekerlek konforu bozduğu gibi diğer tekerleklere göre çok daha hızlı bir şekilde aşınır.

ABS fren yapan bir aracın fiziksel sınırlar içinde en kısa mesafede direksiyon hakimiyetini koruyarak ve savrulmadan durmasını sağlar.